Vad är Karmanlinjen?
I den här korta artikeln får du reda på vad den här linjen betyder och vad dess gränser är.
God utforskning!!!
Den svåra definitionen av gränsen mellan jorden och rymden
Var exakt är rymdens gräns? Det beror på vem du frågar.
I takt med att allt fler länder och kommersiella företag tar sig upp i stratosfären blir debatten om definitionen av rymden varmare. Fråga någon var rymden är och de kommer förmodligen att peka mot himlen. Det är där uppe, eller hur?
Men ingen vet egentligen var ”luftrummet” slutar och ”ytterrummet” börjar. Detta kan verka trivialt, men att definiera denna gräns kan vara viktigt av en mängd olika skäl (vilka högtflygande människor kan betecknas som astronauter …).
I dag, när Virgin Galactic och Blue Origin verkar vara på väg att skicka betalande passagerare på suborbitala banor, undrar många människor om dessa lyckliga turister kommer att förtjäna sina astronautvingar.
För närvarande, ja, enligt amerikansk praxis. Är det ett problem? ”Nej, jag tycker att det är bra”, säger NASA-astronauten Mike Massimino, som hjälpte till att reparera rymdteleskopet Hubble.
Är det verkligen viktigt var rymden börjar?
Internationella fördrag definierar ”rymden” som fri för alla att utforska och använda, men detsamma gäller inte för suveränt luftrum ovanför nationer. De lagar som styr luftrummet och ytterrymden är olika; Att flyga en satellit 88 km över Kina är okej om rymden börjar på 80 km höjd, men om man sätter gränsen vid 100 km kan det sluta med att din satellit behandlas som en militär aggressionshandling.
” Var slutar ett lands luftrum och var börjar rymden?” frågar sig Jonathan McDowell vid Harvard Center for Astrophysics.
” När man väl är överens om en gräns för rymden, är man också överens om en gräns där rymdlagar gäller. ”
Men USA och vissa andra länder har motstått en formell internationell avgränsning av rymden.formell, internationell avgränsning av rymden, med motiveringen att det inte är nödvändigt och att ”inga juridiska eller praktiska problem har uppstått i avsaknad av en sådan definition”. Andra hävdar att det kommer att vara avgörande att upprätthålla en tydlig gräns med tanke på det ökande antalet nationella rymdprogram och privata rymdflygningar.
Hur definieras termen ”rymden” för närvarande?
De flesta experter säger att rymden börjar vid den punkt där orbitala dynamiska krafter blir större än aerodynamiska krafter, eller vid den punkt där atmosfären ensam är otillräcklig för att stödja en farkost som flyger i suborbitala hastigheter.
Historiskt har det alltid varit svårt att identifiera denna punkt på en exakt höjd.
Hur gammal är Karmanlinjen?
På året 1900 fastställde den ungerske fysikern Theodore Von Kármán att gränsen varb>gränsen låg på en höjd av cirka 80 km, eller ungefär 80 km över havsnivån. Idag är dock Kármán-linjen satt vid vad NOAA kallar ”en imaginär gräns” som är 62 miles över havet, eller cirka hundra kilometer över havet.
Fédération Aéronautique Internationale (FAI), som upprätthåller standarder och register för astronautik och aeronautik, definierar också rymden som att den börjar på en höjd av hundra kilometer. Det är trots allt ett trevligt runt tal.
Men Federal Aviation Administration, US Air Force, NOAA och NASA använder i allmänhet 80 kilometer (50 miles) som gräns, och Air Force tilldelar namnet astronaut till piloter som flyger högre än den gränsen. NASA, å andra sidan, placerar gränsen vid 76 miles (122 kilometer), eftersom detta är ”dente punkten där atmosfäriskt luftmotstånd blir märkbart” skriver Bhavya Lal och Emily Nightingale från Science and Technology Policy Institute i en översiktsartikel från 2014.
Hur kommer det sig att människor är oense?
” Det är väldigt politiskt, visar det sig,
Det finns ingen enkel distinktion mellan ”rymden” och ”inte rymden”, delvis på grund av att jordens atmosfär är så tät. delvis för att jordens atmosfär inte bara försvinner, utan tvärtom blir allt tunnare över cirka 965 kilometer.
Tekniskt sett skulle den internationella rymdstationen – som kretsar på en genomsnittlig höjd av 408 kilometer – inte vara i rymden om vi definierade ”rymden” som frånvaron av en atmosfär.
Det finns inte heller någon höjd över vilken en satellit kan ligga stabilt i omloppsbana; det beror på typen av satellit och dess omloppsbana, förklarar McDowell. McDowell.
McDowell var en flitig listmakare och sammanställde data om raketer, astronauter och andra rymdföremål och sökte efter en accepterad internationell gräns som skulle hjälpa honom att bestämma vilka data som skulle inkluderas. När han insåg att det inte fanns någon bestämde han sig för att finna en genom att gå tillbaka till de typer av beräkningar som Von Kármán gjort.
Han tog fram de offentligt tillgängliga orbitalbanorna för 43 000 satelliter och sorterade dem enligt de lägsta punkterna i deras banor (kallade perigee) när de återinträdde i atmosfären. Utifrån detta insåg han att satelliter kunde kretsa runt planeten många gånger under en höjd av 100 km, men att de som dök under 50 miles oftast mötte ett snabbt slut och brändes.
Därefter gjorde han om Von Kármáns beräkningar och fann att de atmosfäriska bidragen från rymdfarkoster i omloppsbana blir försumbara på cirka 80 km höjd.
” Det vi inte ser är satelliter som går ner till 112 km och sedan upp igen”, säger han. ”Det finns en ganska tydlig gräns, en anständigt tydlig gräns, mellan perigeumhöjden och den punkt där du inte kan komma tillbaka.”
När kommer en universell gräns att definieras?
McDowell tror att denna konversation kommer att accelerera när de kommersiella satsningarna på rymdfart börjar tillbringa mer tid i regionen mellan 50 (80 km) och 200 miles (321 km) höjd.
” Jag tror att när rymdaktiviteten närmar sig den regimen kommer det att finnas ett större tryck på att komma överens om en gräns”, säger han.
Kall betalande passagerare på suborbitala flygningar kallas ”astronauter”?
För närvarande är svaret ja, åtminstone om de gör resan från en amerikansk uppskjutningsplats. FAA och USA:s flygvapen är överens om att flyga mer än 80 km ovanför vår planet berättigar dig till den här titeln.
Ja .
Vad tycker NASA:s astronauter?
Vissa människor kanske hävdar att omloppsbana är det som definierar en astronaut. Men ”jag tror att Alan Shepard och Gus Grissom skulle hålla inte med” Det säger Terry Virts, en tidigare befälhavare för den internationella rymdstationen som tillbringade mer än 213 dagar i omloppsbana. ”Det här är de två första amerikanska astronauterna som inte åkte upp i omloppsbana.”
Enligt Mr. Virts är det en stor skillnad mellan en fem minuters suborbital flygning och ett sex månaders orbitaluppdrag, men i båda fallen förtjänade de personer som gjorde båda typerna av resor titeln astronaut.
” Om du spänner fast din rumpa på en raket tycker jag att det är värt något”, säger Virts. ”När jag var F-16-pilot var jag inte avundsjuk på att Cessna-piloter kallades piloter. Jag tror att alla vet om man har betalat för att vara passagerare på en fem minuter lång suborbital flygning eller om man är befälhavare på en interplanetär rymdfarkost. Det är två olika saker”.
Massimino medger att det finns en betydande skillnad mellan att bli utvald som en NASA-astronaut – träningen, kampen, avslagen, pressen…. – och att vara en betalande kund. Men han är också helt för rymdturister som förtjänar titeln…
” Jag tycker att om man går över den gränsen kan man verkligen kvalificera sig som astronaut”, säger han.
Förhoppningsvis har det här blogginlägget hjälpt dig förstå allt om Karmanlinjen.
Vi ses snart på The Little Astronaut!?
Upptäck vår nästa artikel: manga om rymden