I dessa svåra tider är det inte ovanligt att människor önskar att vi alla kunde hitta ett sätt att trycka på en stor återställningsknapp och börja årtiondet om igen. Här kommer science fiction in i bilden, tv-genren som låter oss både fly från nuet och oroa oss för framtiden. Från klassiker som 1966 års första Star Trek (och alla serier som följde) till nyare serier som The 100 (tonårsdrama möter postapokalyptisk realityserie) finns det ingen brist på möjligheter för den inte så avlägsna framtiden.
Det är därför passande att så många sci-fi-serier utspelar sig i rymden, den stora, okända gräns som Elon Musk och Jeff Bezos för närvarande strävar efter att dominera. Men nuförtiden går rymdbaserade serier långt bortom spetsiga öron och små gröna män; i Netflix nya originalserie Away är framtiden nu, och att vara rymdresenär är ett jobb på samma sätt som att vara konsult är ett jobb: det kräver mycket tid borta från familjen och långa timmar i luften.
Här har vi sammanställt några av de bästa rymd-TV-serierna från de senaste decennierna i väntan på denna nykomling i sci-fi-genren. Från tecknade klassiker till kultserier, här är serierna som kommer att göra dig glad när du är redo att kasta in handduken på planeten jorden och dyka in i det mörka okända istället
15. Dark Matter
Skapad av: Joseph Mallozzi, Paul MullieStjärnor: Melissa O’Neil, Anthony Lemke, Alex Mallari Jr, Jodelle Ferland, Roger Cross, Zoie Palmer, Marc BendavidOriginal Network: Syfy (US), Space (Canada)
Inspirerad av Dark Horse serietidning med samma namn börjar Dark Matter när sex personer vaknar upp ombord på ett rymdskepp utan minne av vilka de är eller hur de kom dit. Vad som följer är tre säsonger av äventyr som gradvis höjer insatserna samtidigt som de fokuserar på utvecklingen av härliga karaktärer. För när man inte vet om man är en hjälte eller en skurk måste man omdefiniera sin identitet. Dark Matter har också tre fantastiska kvinnliga protagonister, inklusive en av de mest älskvärda androiderna på tv. Så det var med missmod som Syfy fattade det kortsiktiga beslutet att lägga ner serien. Vi behöver fler tredimensionella skådespelerskor på våra skärmar, och Dark Matter har dem i överflöd. Tack och lov kan du fortfarande binge titta på varje säsong på Netflix. -Frannie Jackson
14. Star Trek: The Original Series
Skapad av: Gene RoddenberryStjärnor: William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, Nichelle Nichols, George Takei, Walter KoenigOriginalt nätverk: NBC
Det som började som ett tal av författaren och producenten Gene Roddenberry om ett litet rymdskepp som utforskade galaxen har blivit ett globalt kulturellt fenomen som har inspirerat miljontals tittare (liksom astronauter, forskare och uppfinnare) i mer än ett halvt sekel. En franchise värd flera miljarder dollar som omfattar åtta TV-serier, 13 filmer, otaliga böcker, serietidningar, tidskrifter och videospel – allt börjar här. Fyra pingpongtoner ljuder ut i rymdens tystnad. Rösten från kapten James T. Kirk (William Shatner) ekar plötsligt bland stjärnorna och förklarar besättningens femåriga uppdrag i en berättarröst. Deras skepp är Starship Enterprise, som visas i all sin prakt, kretsar runt planeterna och färdas i hög hastighet, snabbare än något som publiken på 1960-talet någonsin hade sett, lika snabbt som själva utvecklingen. En utomjordisk operasopran börjar plötsligt klaga, sedan kommer ledmotivet av kompositören Alexander Courage, sedan titlarna: STAR TREK. Allt med den här nya sci-fi-serien skulle vara nyskapande, från den mångsidiga rollbesättningen till den konstnärliga utformningen och de tankeväckande intrigerna. I slutet av säsong 2, när nyheten spreds att Star Trek riskerade att läggas ner, fick NBC hundratusentals protestbrev från fans, däribland läkare, professorer och till och med New Yorks guvernör Nelson Rockefeller. Originalserien lades ned 1969, och det sista avsnittet sändes mindre än två månader före Apollo 11:s lyckade bemannade färd till månen. Men dess effekt var permanent och omätbar. Roddenberry hade byggt en serie som vågade konfrontera det okända, övervinna omöjliga utmaningar och tänja på sociala konventioner till det bättre. Hans dröm om framtiden banade väg för en serie som djärvt skulle gå dit ingen annan TV-serie hade gått tidigare. -James Charisma
13. The expanse
Skapad av: Mark Fergus och Hawk OstbyStjärnor: Thomas Jane, Steven Strait, Shohreh Aghdashloo, Paulo CostanzoOriginellt nätverk: Syfy / Amazon
I Syfys The Expanse är Mars och jorden två supermakter som slåss om det teknologiska övertaget, medan de som bor i asteroidbältet utnyttjar resurserna på de mer privilegierade planeterna och blir alltmer benägna att radikaliseras.
Låter detta bekant? I sin relation till vår egen auktoritära tidsålder erbjuder serien en typ av berättande som verkar viktigt: Den lyckas skildra ett delat universum utan att förringa den ena gruppen och upphöja den andra till gudalik status, vilket framgår av komplexiteten hos detektiven Joe Miller (Thomas Jane) eller FN-tjänstemannen Chrisjen Avasarala (Shohreh Aghdashloo). The Expanse visar oss en möjlig framtid, en framtid där kvinnor kan vara ledare utan att behöva bry sig, där olika rasgrupper kan förenas för en gemensam sak, men det är också en varning om behovet av att hålla institutioner i schack, att erkänna ojämlikheter var de än finns, för att undvika det förflutnas misstag. Med andra ord är det en viktig tv-serie för vår tid. -Elena Zhang
12. Red Dwarf
Framställd av: Rob Grant, Doug NaylorStjärnor: Craig Charles, Chris Barrie, Danny John-Jules, Robert Llewellyn, Chloë Annett, Norman Lovett, Hattie HayridgeOriginal Network: BBC Two
Britterna har ett unikt sätt att förvandla slutet på mänskligheten till ett skratt. Och precis som i Liftarens guide till galaxen ser Red Dwarf mänskligheten reduceras till en enda population med dråpliga resultat. Dave Lister, som mer är en riff på Odd Couple än på rymdskeppsbesättningar, vaknar upp tre miljoner år efter att resten av Red Dwarfs besättning har dödats av en strålningsläcka och finner sig ensam i ett titaniskt gruvskepp, med undantag för ett hologram, en katt och en robot. Lister och hans omänskliga följeslagare hade för många vändningar på vägen tillbaka till jorden (eller till hans flickvän, beroende på vad som kommer först) för att återges här, men arbetarklassen Liverpudlian fick åtminstone sin eftertraktade kyckling vindaloo. Den älskade serien varade i fem år innan den första pausen, och har sedan dess återlanserats tre gånger. -Ellie Decker & JD Jordan
11. Lost in space
Framställd av: Irwin AllenStjärnor: Molly Parker, Toby Stephens, Maxwell Jenkins, Taylor Russell, Mina Sundwall, Ignacio Serricchio, Parker PoseyOriginal network: Netflix
Molly Parker och Parker Posey i Lost in Space skapar ungefär samma spänning som seriens (många och oftast effektiva) actionsekvenser. Deras drivkraft är inte soldatens styrka, som porträtteras av Toby Stephens barske John Robinson, utan vetenskapsmannens logik (Parker), bedragarens list (Posey), Wills (Maxwell Jenkins) och hans äldre systrars, Penny (Mina Sundwall) och Judy (Taylor Russell), problemlösningsförmåga. Från att använda magnesium för att smälta is till att rekvirera en ”tank” – en korsning mellan en Jeep och en tank – för att fastställa orsaken till motorstoppet, är Robinsons som bäst när de löser dilemman, snarare än att lösa dem med sprängämnen. Vid ett tillfälle, när Maureen ställs inför en mer komplicerad beräkning än väntat, grimaserar hon: ”Jag kommer att behöva en större whiteboard”, och detta är det centrala påståendet i Lost in Space: att det finns utrymme i genren, och till och med på TV, för att ”vetenskapen” i science fiction ska vara mer än ett uttryck för mänsklighetens värsta instinkter. Faktum är att även om den har beskrivits (utan överdrift) som ”mörkare” än Irwin Allens original, som visades på CBS mellan 1965 och 1968, så återspeglar de största förändringarna i Netflix nyinspelning – Parkers stjärna och Poseys rollbesättning – mer djup än mörker, åtminstone inte mörker för dess egen skull. Bortsett från seriepremiären är Maureen Johns jämlike, till och med ibland den dominerande figuren i deras förhållande, vilket visar sig vara mycket törnigare än det ser ut. -Matt Brennan
10. För hela mänskligheten
Skapad av: Ronald D. Moore, Matt Wolpert, Ben NediviStjärnor: Joel Kinnaman, Michael Dorman, Wrenn Schmidt, Sarah Jones, Shantel VanSanten, Jodi BalfourOriginal Network: Apple TV+
Amerika har aldrig förlorat med elegans. När man utforskar alternativa historier där USA förlorar handlar det oftast om den moraliska hållningen hos det land som besegras av en stor politisk ondska. Nazisterna vinner andra världskriget, britterna undertrycker revolutionen. Men tänk om förlusten var mer komplicerad än så? Mer ideologiskt grå. Mindre fokuserad på Supermans sanning och rättvisa, och mer på hans American Way. Apple TV+ ställer den frågan med alt-historien For All Mankind’s öppning, där Sovjetunionen förbluffar en värld av åskådare genom att slå USA till månen, och svarar på den med ett gripande drama om den ofullkomliga strävan efter storhet.
Det är verkligen lämpligt för en serie om världens bästa piloter att ha ett fantastiskt pilotavsnitt, men dess tidiga framgång matchas av en serie där politik och vetenskap förgrenar sig på sätt som är njutbara för rymdnarkomaner och astronördar. De spretiga effekterna av sociopolitiska fjärilar – som hur Nixonadministrationen reagerar på och påverkas av förlusten av den första etappen av rymdkapplöpningen – är bara en av de nöjen som finns i Ronald D. Moore, Matt Wolpert och Ben Nedivis skapelse.NASA, som drivs lika mycket av en president i behov av en politisk seger som av sin egen sårade stolthet, satsar på science fiction. Och det är smart skrivet. Den potentiellt sockersöta rah-rah-patriotismen undermineras av grusade förhoppningar och ett genomgripande behov av amerikansk exceptionalism som, i den här versionen av händelserna, visar sig vara falsk. Istället arbetar serien mot en ny nationell kultur i stor skala och tysta, hårt arbetande digniteter i liten skala. Amerika återvänder till sina scrapbooking-rötter genom sitt rymdprogram. Dessa skrotade (på gränsen till oansvariga) element – statsanställda som gör sitt bästa på uppdrag av sina överherrar – ser en makt förvandlas till en underdog. Inget är mer mänskligt än att försöka bryta igenom med den lägstbjudandes utrustning. Att undvika den riktiga idioten genom att visa de ärr som programmet lämnar efter sig (misslyckandena, dödsfallen, de nära ögat-missarna, de ohälsosamma relationerna) ger serien dess mest rörande ögonblick. Snarare än att vara en rent gyllene reflektion får For All Mankind dig att le och gråta på samma gång, förvånad över att mänskligheten har uppnått så mycket trots all sin dumma småaktighet. Till skillnad från rymdprogrammet som den följer, strävar For All Mankind efter storhet, lyckas och planterar en Apple-flagga för världen att se.-Jacob Oller
9. Jetsons
Skapad av: William Hanna, Joseph BarberaStjärnor: : George O’Hanlon, Penny Singleton, Janet Waldo, Daws Butler, Mel Blanc, Don Messick, Jean Vander Pyl, Howard MorrisOriginalbolag: ABC
Träffa George Jetson! Han flyger genom molnen i Orbit City i sitt flygande tefat och beger sig till jobbet på morgonen med sin familj. Han släpper av sin son Elroy i grundskolan, sin tonårsdotter Judy i gymnasiet och sin fru Jane i köpcentret. Han anländer på en rullande trottoar till sitt jobb på ett växelföretag, där allt han behöver göra är att trycka på knappar. Det här är framtiden för The Jetsons, rymdålderns motsvarighet till The Flintstones, där alla bor i rymdnålsliknande upphöjda plattformar ovanför jorden och teknik inte bara är vardagsmat, det är ett sätt att leva. Precis som i The Flintstones är miljön inte föremål för en social kommentar utan snarare en bakgrund för seriens sitcom-format och en ursäkt för tidstypiska skämt och gags. Mycket av den teknik som vi använder regelbundet idag fanns inte när Jetsons producerades, inklusive mobiltelefoner, persondatorer och internet. Men i dagens värld, där alla har näsan i en laptop eller iPhone, är det skönt att inte se alla göra samma sak i den framtida versionen av The Jetsons. Trots alla fördelar med det 21:a århundradet har vi kanske fortfarande en del att växa upp med. -James Charisma
8. The 100
Skapad av: Jason RothenbergStjärnor: Eliza Taylor, Marie Avgeropoulos, Bob Morley, Isaiah Washington, Henry Ian Cusick, Lindsey Morgan, Richard Harmon, Zach McGowanOriginal network: The CW
The Hundred är vad som händer när man kombinerar ett klassiskt tonårsdrama från CW (eller, för att ta det ett steg längre, ett tonårsdrama från WB) fullt av dynamiska karaktärer med snygg sci-fi-terminologi, levande bilder och riktigt komplicerade intriger. Serien, som först sändes på CW i september 2014, utspelar sig 97 år efter den nukleära apokalypsen, då tusentals överlevande nu bor i en otroligt stor rymdstation som kallas Arken. Som ett sista försök att avgöra om jorden fortfarande är beboelig eller inte skickar myndigheterna 100 unga interner till planeten för att överleva eller dö i försöket. På jorden möter den riktigt attraktiva kohorten några olika grupper som faktiskt har överlevt apokalypsen: liemännen, som har organiserat sig i klaner; liemännen, som nu är kannibaler tack vare bergsmännen; och bergsmännen, som i huvudsak är ättlingar till de ultimata apokalyps-chilifrukterna, de som låste in sig själva före apokalypsen. Kaos uppstår när de olika grupperna kolliderar, men i slutet av den sjunde säsongen finns det ytterligare en grupp för ungdomarna att oroa sig för: människorna från en annan värld, Disciples. The 100 är den typ av serie som suger in dig och spottar ut dig i en annan verklighet, och är inte för dem som bara vill doppa tårna i en ny serie. Gå in eller gå vilse. -Joyce Chen
7. Farscape
Skapad av: Brian Henson, Rockne S. O’BannonStjärnor: Ben Browder, Claudia Black, Virginia Hey, Anthony Simcoe, Gigi Edgley, Paul Goddard, Lani Tupu, Wayne Pygram, Jonathan HardyOriginal Network: Syfy (Sci-Fi)
Den moderna astronauten John Crichton (sci-fi-namn) testar ett experimentellt flygplan när han sprängs genom ett maskhål och befinner sig i ett levande rymdskepp som heter Moya med en besättning som desperat försöker fly från rymdfascister som kallas Peacekeepers. Farscape är ett rymddrama som leds av en ensemble i samma anda som Firefly. Till skillnad från Firefly har den mer än en säsong. Episoderna utforskar sci-fi-premisser som alternativa verkligheter, allsmäktiga utomjordingar och rymdinsekter (ni vet, de där rymdinsekterna) samtidigt som de utvecklar var och en av Moyas besättningsmedlemmar och fullbordar deras berättelser. Tänk Mass Effect om Shepard gjorde en massa töntiga popkulturreferenser. Och om det levande rymdskeppet inte har varnat dig blir saker och ting ganska konstiga och ibland ganska dumma. -Harry Mackin
6. The Mandalorian
Skapt av: Jon Favreau
Stjärnor: Pedro Pascal, The Child
Original Network: Disney+
Som du kan förvänta dig av en Star Wars-egendom introduceras vi omedelbart till ett helt fantasiuniversum här, fyllt med intressanta karaktärer och animerade bakgrunder. Det är en TV-serie av obestridlig filmisk kvalitet, och den lever: saker klickar och surrar och piper och boopar tillsammans med utomjordiskt prat och en mängd intressanta varelser. Mandalorian-världen känns omedelbart levande och kastar oss rakt in i berättelsen om prisjägaren Mando själv (Pedro Pascal) och barnet (alias Baby Yoda) med de okända krafter han måste skydda när han reser genom galaxen.
Med underbart korta avsnitt som leker med flera olika genrer är The Mandalorian både hjärtevärmande och actionfylld, glest befolkad med karaktärer som, även om de är kortlivade, alla lämnar ett minnesvärt avtryck. Vi kan inte säga nog om Pascals hesa röst, som på något sätt gör den maskerade Mando (vars ansikte vi inte ser förrän i slutet) till en fullt ut realiserad karaktär. Och ändå stjäls showen helt från honom av en liten docka som alla i produktionen (inklusive Werner Herzog) och alla i publiken har blivit besatta av. Favreaus val att förankra serien så mycket som möjligt i praktiska effekter (inklusive The Child, som är höjdpunkten inom denna form) bidrog till att göra berättelsen om en brokig skara rymdresenärer underbart påtaglig och känslomässigt jordad. -Allison Keene
5. Doctor Who
Skapt av: Sydney Newman, C. E. Webber, Donald WilsonStjärnor: Christopher Eccleston, David Tennant, Matt Smith, Jodi Whitaker, Peter Capaldi
Originellt nätverk: BBC
Doktorn, som ursprungligen lanserades 1963, återvände till skärmen 2005 och reste genom tid och rum i TARDIS, en pittoresk och förvånansvärt rymlig blå polisbox. Specialeffekterna kan ha förbättrats lite, men lägret förblev detsamma. Med Russell T. Davies vid rodret och David Tennant som den 10:e doktorn har serien aldrig varit bättre. Nu finns det en ny doktor, Jodie Whittaker, den första kvinnan som spelar rollen, för att fortsätta och utveckla traditionen.För sin andra säsong som showrunner, Chris Chibnall inte blyg för att leka med de 75 år av Doctor Who kanon som föregick hans regeringstid, men Whitakers charmigt maniska porträtt av doktorn gav honom en viss täckning med fans. Ännu viktigare var att det höll saker och ting intressanta och överraskade oss med en ny historisk inkarnation av doktorn och ett massivt avslöjande om doktorns ursprungshistoria i serie 12-finalen ”The Timeless Children” – med inte bara en utan två av doktorns största fiender. I slutändan lyckades det nya teamet hålla sci-fi-serien lika fräsch och vital som någonsin. -Josh Jackson
4. Firefly
Skapad av: Joss WhedonStjärnor: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk, Morena Baccarin, Adam Baldwin, Jewel Staite, Sean Maher, Summer Glau, Ron GlassOriginal Network: Fox
Josh Whedon är utan tvekan en visionär historieberättare. Det komplicerade sinne som drömde fram Buffy the Vampire Slayer hade sina ögon på framtiden när det skapade Firefly 2002; nu, nästan 20 år senare, är det svårt att inte inse att mycket av det som Whedons kortlivade serie förutspådde är mer möjligt än någonsin. Serien utspelar sig år 2517, efter att människorna har dematerialiserat sitt nuvarande solsystem till ett nytt stjärnsystem med sina egna regler och normer. Titeln Firefly refererar till en avhoppad besättning på nio personer som bor på Serenity, ett rymdskepp i Firefly-klass. I den här framtiden är USA och Kina de enda två överlevande supermakterna, och de har nu gått samman i en central federal regering som kallas Alliansen. Låter det bekant? Det finns gott om kriminell verksamhet ombord på rymdskeppet, inklusive smuggelringar, prisjägare och frysta lik, och gott om sexuell spänning mellan Malcolm ”Mal” Reynolds (Nathan Fillion) och Inara Serra (Morena Baccarin). En idealisk serie för en långhelg med alkohol, eftersom serien lades ner efter bara en säsong, till de lojala fansens stora besvikelse. -Joyce Chen
3. Cowboy Bebop
Skapad av: Hajime YatateOriginal Network: TV Tokyo
Alla debatter om huruvida Cowboy Bebop-Shinichir… Watanabes sci-fi-mästerverk – är höjdpunkten inom anime – är en semantisk debatt. Det är det, punkt slut. Dess distinkta blandning av rymdbaserade cyberpunkintriger, westernatmosfär, kampsportsaction och cool noir i seinenform är oöverträffad och enormt tilltalande. Dess existentiella och traumatiska teman är universellt relaterbara. Dess brokiga grupp av prisjägare är komplexa och bristfälliga, men ändå väldigt coola. Framtiden som presenteras är etniskt varierad och märkligt förutsägbar. Den engelska dubbningen, med några av USA:s största röstskådespelare på heltid, är i stort sett likvärdig med originalet med japanska undertexter. De 26 avsnitten är nästan perfekta, och de avsnitt som skulle kunna ha fyllt en annan serie är täta, strama och tjänar seriens syfte även om de inte distraherar från den övergripande handlingen, som är övertygande men inte överväldigande. Den är tillgänglig för nya tittare och belönar ändå gamla tittare varje gång de ser den. Det magnifika soundtracket och Yoko Kannos jazziga musik står för sig själva. Förtexterna är obefläckade. Det här är ett original, inte en adaption. Det känns som ett magnum opus som producerats på toppen av en lång karriär, trots att det nästan otroligt nog är Watanabes första serie som regissör. Det är ett mästerverk som med rätta bör rankas bland de bästa TV-verken genom tiderna, för att inte tala om anime. Vi väntar ivrigt på en rival. Vi håller inte andan. -John Maher
2. Battlestar Galactica
Skapad av: Glen A. Larson (original), Ronald D. Moore, David EickStjärnor: Edward James Olmos, Mary McDonnell, Katee Sackhoff, Jamie Bamber, James Callis, Michael Hogan, Aaron Douglas, Tricia Heifer, Grace Park, Tahmoh PenikettOriginal network: SyFy
Det finns ofta en dikotomi i konsten mellan det episka och det personliga. De små berättelserna, de som handlar om den typ av utmaningar som vi möter regelbundet – familj, kärlek, vänskap, arbete, pengar – är relaterbara eftersom de är bekanta. Vi tittar på episka filmer som Braveheart eller Sagan om ringen för att leva oss in i strider som är mycket större än de vi själva står inför och för att få uppleva tillfredsställelsen av att se dem övervinna dem. Men sedan läser vi romaner med minimala intriger för att se människor som vi göra samma dumma misstag som vi och komma ut på andra sidan som en förändrad människa. Science fiction är nästan helt och hållet en domän för episka berättelser – den relation som utvecklas överskuggas helt av mänsklighetens öde som står på spel. Det är en av de viktigaste sakerna som sci-fi-fans älskar med genren och också det som många människor hatar med den. Så när folk säger att Battlestar Galactica är en serie med ett bredare tilltal än science fiction, är det delvis vad de menar.
Kreatören Ronald D. Moore har tagit grunden till en 1970-talsserie och helt omskapat den, med en realism som science fiction aldrig tidigare skådat. Själva skeppet är åldrande och trångt. Bostäderna är klaustrofobiska, vilket gör att invånarna lever i en hyperkänslig fiskskål – alla bryr sig om varandras angelägenheter. Men där Battlestar Galactica överträffar andra sci-fi-berättelser i detalj, slår den dem också i deras eget episka spel. Varje säsong utvecklas huvudberättelsen med ljusets hastighet. Ett begränsat antal Cylon-modeller är perfekta mänskliga repliker – ”skinjobs” som har infiltrerat den mänskliga flottan. Deras förhållande till mänskligheten blir alltmer komplicerat när meningsskiljaktigheter uppstår inom deras led. Och mänsklighetens sökande efter den mytiska jorden är full av ständiga överraskningar.
Varje säsong är bättre än den förra (även den olyckliga röran i en final har sina känslomässigt gripande ögonblick). Utan några främmande civilisationer att upptäcka vänder Moore sin lins inåt mot de arter vi känner bäst. Alla spänningar i livet undersöks: religion kontra vetenskap, säkerhet kontra frihet, de mångas behov kontra de fåtaligas behov, samvete kontra lojalitet, passion kontra engagemang. Och seriens stora fråga – ”Vad innebär det att vara människa?” – utforskas på alla nivåer, stora som små. (Obs till nya tittare, se till att se miniserien först) -Josh Jackson
1. Star Trek: nästa generation
Författad av: Gene RoddenberryStjärnor: Patrick Stewart, Brent Spiner, Jonathan Frakes, LeVar Burton, Gates McFadden, Michael Dorn, Marina Sirtis, Wil WheatonOriginalnätverk: CBS
Originalserien var banbrytande. Deep Space Nine och Voyager hade sina stunder. Men TNG var huvudet och axlarna på den största Star Trek-franchisen (och en av de bästa science fiction-serierna genom tiderna). Jean Luc Picard. Data. Worf. Holodäcket. Borg. Gene Roddenbury måste inte ha haft ett enda cyniskt ben i kroppen. När jag såg hans karaktärer utforska märkliga nya världar, söka nya liv och nya civilisationer och våga gå dit ingen har gått förut, hade inte jag det heller. -Josh Jackson
Upptäck vår nästa artikel: Är Pluto en planet?